Yrityksen perustamisen hinta: Kattava opas kustannuksista 2025

Paljon yrityksen perustaminen maksaa? Osakeyhtiön perustamisen viralliset kustannukset vaihtelevat 280-380 euron välillä riippuen perustamisilmoituksen tavasta. Jos haluat välttää perustamisprosessin paperityöt, voit hankkia valmiiksi rekisteröidyn, käyttämättömän osakeyhtiön noin 1000 euron hintaan. Tässä kattavassa oppaassa käymme läpi kaikki osakeyhtiön perustamiseen liittyvät kulut vuonna 2025, jotta osaat varautua niihin ennalta ja vältyt yllätyksiltä. 

 
Yrityksen rekisteröinti hinta – perustamiskulujen erittely

Yrityksen rekisteröinnin viralliset maksut

Osakeyhtiön rekisteröinnin hinta määräytyy sen mukaan, miten perustamisilmoitus tehdään ja millaista yhtiöjärjestystä käytetään. Verkkopalvelussa tehtävä rekisteröinti tulee huomattavasti edullisemmaksi kuin paperilomakkeella tehtävä ilmoitus, mutta verkkopalvelussakin on kaksi eri hintavaihtoehtoa. Yrityksen perustamisen kulut määräytyvät PRH:n voimassa olevan hinnaston mukaan. 

Kaupparekisterin hinnat eri yritysmuodoille 

Osakeyhtiön perustamiseen on kolme eri vaihtoehtoa, joiden hinnat vuonna 2025 ovat: 

Verkkopalvelussa standardimuotoisella yhtiöjärjestyksellä perustaminen maksaa 280 euroa. Jos haluat tehdä omia muutoksia yhtiöjärjestykseen verkkopalvelussa, yrityksen rekisteröinnin hinta nousee 380 euroon. Sama 380 euron hinta koskee myös paperilomakkeella tehtävää perustamisilmoitusta. Standardimuotoinen yhtiöjärjestys on useimmille yrityksille täysin riittävä, joten kannattaa harkita tarkkaan, tarvitseeko siihen tehdä muutoksia. 

Osakeyhtiön aputoiminimen rekisteröinti maksaa verkossa 70 euroa ja paperilomakkeella 100 euroa per aputoiminimi. Rinnakkaistoiminimen ilmoittaminen osakeyhtiön perustamisilmoituksen yhteydessä on maksutonta. 

Töölön Osakeyhtiötoimisto

Valmisyhtiöitä 30 vuoden asiantuntemuksella -
Toimintavalmis osakeyhtiö heti käyttöösi.

Yrityksen perustamisen muut pakolliset viranomaismaksut

Osakeyhtiön perustamiseen liittyy kaupparekisterin käsittelymaksun lisäksi muita pakollisia maksuja, vaikka itse arvonlisäverorekisteriin ja ennakkoperintärekisteriin ilmoittautuminen onkin maksutonta. Osakeyhtiön perustajan tulee huomioida seuraavat pakolliset kulut: 

YEL-vakuutus on pakollinen osakeyhtiön osakkaalle, joka omistaa yksin yli 30 prosenttia osakkeista tai yhdessä perheenjäsenten kanssa yli 50 prosenttia, ja jonka työpanoksen arvo ylittää vuosityötulorajan. Vuonna 2024 raja on 8692,20 euroa vuodessa. YEL-vakuutuksen

kustannus määräytyy työtulon mukaan, ja aloittava yrittäjä saa maksusta 22 prosentin alennuksen ensimmäiset 48 kuukautta. 

Jos osakeyhtiö palkkaa työntekijöitä, sen tulee järjestää lakisääteiset työnantajavakuutukset. TyEL-vakuutus vaaditaan, kun työntekijän kuukausiansio ylittää 65,26 euroa. Lisäksi pakollisia ovat työttömyysvakuutusmaksut ja tapaturmavakuutus. Nämä vakuutukset tulee huomioida osana yrityksen perustamisen kokonaiskuluja. 

 
Maksaako yrityksen perustaminen – opas kuluihin
 

Yrityksen perustamisen kustannukset alkuvaiheessa 

Osakeyhtiön perustamisessa varsinaisen rekisteröintimaksun lisäksi tulee varautua moniin muihin alkuvaiheen kustannuksiin. Nämä kulut voivat vaihdella merkittävästi toimialan ja liiketoiminnan laajuuden mukaan. Huolellinen suunnittelu ja kustannusten ennakointi auttavat välttämään taloudelliset yllätykset toiminnan alkuvaiheessa. 

Alkupääoman tarve eri yritysmuodoissa 

Osakeyhtiön perustaminen ei enää vuodesta 2019 lähtien ole vaatinut 2500 euron minimiosakepääomaa, mikä on madaltanut kynnystä yrityksen perustamiseen. Vaikka virallista minimipääomavaatimusta ei ole, tulisi osakeyhtiöllä kuitenkin olla riittävästi pääomaa toiminnan käynnistämiseen ja ylläpitämiseen ensimmäisten kuukausien aikana. 

Alkupääoman tarpeeseen vaikuttavat merkittävästi: 

Liiketoimintasuunnitelmaan kirjatut aloitusinvestoinnit, kuten työvälineet ja ohjelmistot. Aloitusinvestointien määrä voi vaihdella muutamista sadoista euroista useisiin tuhansiin toimialasta riippuen. Esimerkiksi verkkokaupassa alkuinvestoinnit voivat olla pienemmät kuin fyysisessä myymälässä. 

Käyttöpääoman tarve ensimmäisille kuukausille, johon sisältyvät kiinteät kulut kuten vakuutukset, kirjanpito ja mahdolliset toimitilakulut. Käyttöpääomaa tulisi varata vähintään 2-3 kuukauden kuluihin, mikä tarkoittaa tyypillisesti 2000-5000 euroa toiminnan laajuudesta riippuen. 

Vakuutukset ja muut pakolliset maksut 

Osakeyhtiön pakolliset ja suositeltavat vakuutukset muodostavat merkittävän osan alkuvaiheen kustannuksista. YEL-vakuutuksen lisäksi yrittäjän kannattaa harkita seuraavia vakuutuksia: 

Yrittäjän tapaturmavakuutus täydentää YEL-vakuutuksen antamaa turvaa ja maksaa tyypillisesti 300-800 euroa vuodessa. Toiminnan vastuuvakuutus suojaa yritystä 

vahingonkorvausvaatimuksilta ja maksaa keskimäärin 200-600 euroa vuodessa toimialasta riippuen.

Oikeusturvavakuutus auttaa mahdollisissa riitatilanteissa ja maksaa noin 200-500 euroa vuodessa. Omaisuusvakuutus suojaa yrityksen laitteita ja muuta omaisuutta, ja sen hinta määräytyy vakuutettavan omaisuuden arvon mukaan. 

Muita pakollisia tai vahvasti suositeltavia alkuvaiheen maksuja ovat: 

Verkkopalvelut ja ohjelmistot, kuten laskutusohjelma (20-100 euroa/kk), verkkosivut (100-500 euroa/vuosi) ja taloushallinnon ohjelmistot (30-100 euroa/kk). Tietoturvapalvelut ja virustorjunta (100-300 euroa/vuosi). Pankkipalvelut ja maksupäätteet, joiden hinnat vaihtelevat pankeittain ja palvelupaketeittain (10-100 euroa/kk). 

Yrityksen toiminnan käynnistämisen kulut

Osakeyhtiön toiminnan käynnistäminen rekisteröinnin jälkeen tuo mukanaan säännöllisiä kuluja, jotka tulee huomioida budjetoinnissa. Erityisesti kirjanpidon ja toimitilojen järjestäminen muodostavat merkittävän osan kuukausittaisista kustannuksista. Huolellisella suunnittelulla näitä kuluja voi kuitenkin optimoida varsinkin toiminnan alkuvaiheessa. 

Kirjanpidon ja taloushallinnon järjestämisen kustannukset 

Osakeyhtiön kirjanpito tulee lain mukaan järjestää ammattimaisesti, ja sen kustannukset vaihtelevat yrityksen koon ja toiminnan laajuuden mukaan. Aloittavan osakeyhtiön kirjanpidon kuukausikustannukset ovat tyypillisesti: 

Pienelle, alle 50 tositteen kuukausittaiselle kirjanpidolle 100-200 euroa kuukaudessa. Keskisuurelle, 50-100 tositteen yritykselle 200-400 euroa kuukaudessa. Suuremmille yrityksille tai erityistä osaamista vaativalle kirjanpidolle yli 400 euroa kuukaudessa. 

Peruskirjanpidon lisäksi tulee varautua muihin taloushallinnon kuluihin: 

Tilinpäätöksen laatiminen maksaa tyypillisesti 500-1500 euroa vuodessa. Palkanlaskenta maksaa noin 20-40 euroa per työntekijä kuukaudessa. Veroilmoitusten ja muiden viranomaisilmoitusten laatiminen voi maksaa 200-500 euroa vuodessa. 

Toimitilojen ja työvälineiden hankinnat 

Toimitilojen tarve ja kustannukset riippuvat merkittävästi liiketoiminnan luonteesta. Kustannuksissa tulee huomioida: 

Toimistotilan vuokra vaihtelee sijainnin mukaan: pääkaupunkiseudulla 15-30 euroa/m², muissa kaupungeissa 10-20 euroa/m². Vuokravakuus on tyypillisesti 2-3 kuukauden vuokraa vastaava summa. Sähkö, vesi ja internet nostavat kuukausikustannuksia noin 100-300 euroa. 

Etätyötä painottava yrittäjä voi säästää toimitilakuluissa käyttämällä kodin yhteydessä olevaa työhuonetta tai vuokraamalla coworking-tilaa:

Coworking-tilan kuukausijäsenyys maksaa tyypillisesti 150-400 euroa kuukaudessa. Satunnainen käyttö päivähinnalla 20-50 euroa päivässä. Neuvottelutiloja voi vuokrata tarvittaessa erikseen 30-100 euroa tunnilta. 

Välttämättömät työvälineet muodostavat merkittävän alkuinvestoinnin: 

Tehokas kannettava tietokone maksaa 1000-2000 euroa. Monitoimilaite tulostamiseen ja skannaukseen 200-500 euroa. Toimistokalusteet, kuten ergonominen työtuoli ja sähköpöytä, yhteensä 500-1500 euroa. Älypuhelin ja liittymä 500-1000 euroa + kuukausimaksu 30-50 euroa. 

Yrityksen perustamisen piilokulut ja yllättävät kustannukset

Vaikka osakeyhtiön viralliset perustamiskustannukset ovat selkeät, monet yrittäjät kohtaavat yllättäviä kuluja ensimmäisen toimintavuoden aikana. Nämä piilokulut voivat merkittävästi vaikuttaa yrityksen talouteen, ellei niihin ole osattu varautua etukäteen. Yrittäjän kannattaakin varata puskuria odottamattomia menoja varten. 

Yleisimmät yllättävät menot yritystoiminnan alussa 

Yrityksen perustaminen kustannukset – laskelmia

Moni aloittava osakeyhtiön omistaja yllättyy seuraavista kuluista: 

Ennakkoverojen maksu, joka perustuu arvioituun tulokseen. Jos yritys menestyy odotettua paremmin, voi verottaja korottaa ennakkoveroja kesken vuoden. Täydennysverosta voi kertyä merkittävä lisäkulu, jos ennakkoverot on arvioitu liian pieniksi. 

Maksuliikenteen kulut, kuten verkkokaupan maksutapaprovisiot (1-3% myynnistä) ja pankin palvelumaksut tulee ottaa myös huomioon. Luottokorttimaksuista perittävät provisiot voivat yllättää erityisesti suuremmissa kaupoissa. 

Asiakkaiden maksuviivästykset vaikuttavat kassavirtaan. Perintäkulut ja mahdolliset luottotappiot tulevat monelle yllätyksenä. Perintätoimiston käyttö maksaa tyypillisesti 50-200 euroa per tapaus. 

Lakisääteisten vakuutusten vuosimaksut laskutetaan usein etupainotteisesti, mikä voi aiheuttaa merkittävän kuluerän heti toiminnan alussa. YEL-vakuutuksen ensimmäinen lasku voi olla useita tuhansia euroja. 

Markkinoinnin todelliset kustannukset, kuten Google-mainonnan ja sosiaalisen median markkinoinnin kulut, ylittävät usein budjetoidun. Verkkomainonta voi helposti maksaa 1 000 - 4 000 euroa kuukaudessa tehokkaan näkyvyyden saavuttamiseksi.

Miten varautua odottamattomiin kuluihin 

Osakeyhtiön talouden suunnittelussa kannattaa noudattaa seuraavia periaatteita: 

Käyttöpääomaa tulisi varata vähintään 6 kuukauden kiinteitä kuluja vastaava määrä. Tämä tarkoittaa tyypillisesti 10 000 - 30 000 euron puskuria toiminnan laajuudesta riippuen. Kassavirran suunnittelu on kriittistä, sillä tulot alkavat usein viiveellä kuluihin nähden. 

Laskutuksessa kannattaa suosia mahdollisimman nopeaa maksurytmiä ja harkita ennakkolaskutusta kun mahdollista. Pitkät maksuajat sitovat käyttöpääomaa ja lisäävät riskiä maksuviivästyksiin. 

Yllättäviin kuluihin varautumiseksi kannattaa harkita joustavia rahoitusratkaisuja, kuten luottolimiittiä tai yrityslainaa. Näiden hakeminen kannattaa tehdä hyvissä ajoin, kun yrityksen talous on vielä vahva, sillä rahoituksen saaminen voi olla vaikeaa akuutissa tarpeessa. 

Kaikki sopimukset ja sitoumukset tulee käydä huolellisesti läpi piilevien kulujen varalta. Erityistä huomiota kannattaa kiinnittää irtisanomisaikoihin ja -ehtoihin sekä mahdollisiin lisäveloituksiin. Monet palvelut sisältävät automaattisia hinnankorotuksia tai uusiutumisia, jotka voivat tulla yllätyksenä. 

Yrityksen perustamiskulujen rahoittaminen

Osakeyhtiön perustamiseen ja alkuvaiheen toimintaan tarvittava rahoitus kannattaa suunnitella huolellisesti etukäteen. Tyypillisesti ensimmäisen vuoden rahoitustarve on 20 000 - 50 000 euroa toimialasta riippuen. Tämä summa kattaa sekä perustamiskulut että ensimmäisten kuukausien toiminnan pyörittämisen. 

Eri rahoitusvaihtoehdot aloittavalle yritykselle 

Osakeyhtiön rahoitus voidaan järjestää usealla eri tavalla: 

Pankkilaina on perinteinen vaihtoehto, jossa aloittava osakeyhtiö voi saada 10 000 - 50 000 euron yrityslainan. Lainan korko vaihtelee tyypillisesti 4-8 prosentin välillä, ja vakuudeksi vaaditaan usein henkilötakaus tai reaalivakuus. Finnveran takaus voi kattaa 80 prosenttia lainasummasta, mikä helpottaa rahoituksen saamista. 

Businessenkelit ja pääomasijoittajat voivat sijoittaa osakeyhtiöön ostamalla osuuden yrityksestä. Tyypillinen enkelisijoitus on 20 000 - 100 000 euroa 10-30 prosentin omistusosuutta vastaan. Tämä sopii erityisesti kasvuhakuisille yrityksille. 

Joukkorahoitus tarjoaa mahdollisuuden kerätä rahoitusta suuremmalta sijoittajajoukolta. Osakepohjaisessa joukkorahoituksessa minimisijoitus on usein 100-500 euroa, ja kokonaistavoite voi olla 50 000 - 500 000 euroa.

Starttiraha ja muut yritystuet 

Aloittava yrittäjä voi hyödyntää useita julkisia tukimuotoja: 

Starttiraha on henkilökohtainen tuki yrittäjälle, ei yritykselle. Sen suuruus on noin 1 041 euroa kuukaudessa ensimmäisen 6 kuukauden ajan, ja sitä voi saada enimmillään 12 kuukautta. Starttiraha auttaa kattamaan yrittäjän henkilökohtaisia elinkustannuksia yritystoiminnan alkuvaiheessa. 

ELY-keskuksen kehittämisavustus voi kattaa 50 prosenttia hyväksytyistä kuluista. Tyypillinen avustussumma on 5 000 - 50 000 euroa, ja sitä voi hakea esimerkiksi liiketoiminnan kehittämiseen tai kansainvälistymiseen. 

Business Finlandin innovaatioseteli (5 000 euroa) ja Tempo-rahoitus (enintään 50 000 euroa) sopivat innovatiivisille osakeyhtiöille. Näitä voi hyödyntää esimerkiksi tuotekehitykseen tai markkinaselvityksiin. 

TE-toimistojen palkkatuki voi kattaa 30-50 prosenttia työntekijän palkkakustannuksista, jos yritys palkkaa työttömän työnhakijan. Tuen määrä voi olla 1 400 - 1 800 euroa kuukaudessa työntekijää kohden. 

Maaseudulla toimivat yritykset voivat hakea maaseutuohjelman yritystukea, joka voi kattaa 20-40 prosenttia investointien kustannuksista. Tukea myönnetään tyypillisesti 5 000 - 35 000 euroa. 

Maksaako yrityksen perustaminen – opas kuluihin

Kustannusten minimointi yritystä perustettaessa 

Osakeyhtiön perustamiskuluissa voi säästää merkittävästi tekemällä järkeviä valintoja heti alusta alkaen. Tietyt säästökohteet ovat järkeviä, mutta joissakin asioissa säästäminen voi tulla myöhemmin kalliiksi. Olennaista on tunnistaa, mitkä kustannukset ovat välttämättömiä laadukkaan liiketoiminnan kannalta. 

Säästövinkit aloittavalle yrittäjälle 

Perustamisvaiheessa voit säästää seuraavissa asioissa: 

Rekisteröi yhtiö verkossa käyttäen standardimuotoista yhtiöjärjestystä, jolloin säästät 100 euroa perustamiskuluissa. Yhtiöjärjestystä voi tarvittaessa muuttaa myöhemmin toiminnan vakiinnuttua, jolloin 275 euron muutosmaksu ei tunnu enää niin suurelta. 

Toimitilakuluissa voi säästää merkittävästi aloittamalla toiminnan kotoa käsin. Jos tarvitset satunnaisesti neuvottelutilaa, voit vuokrata sitä tuntihinnalla 30-50 eurolla sen sijaan, että maksaisit jatkuvaa vuokraa toimistosta. Coworking-tilojen päiväpassit (20-40 euroa) tarjoavat joustavan vaihtoehdon.

Hanki taloushallinnon ohjelmisto, jolla voit hoitaa itse laskutuksen ja myyntireskontraa. Tämä säästää kirjanpitäjän työtä ja pienentää kuukausilaskua 100-200 eurolla. Perusversiot laskutusohjelmista maksavat vain 10-20 euroa kuukaudessa. 

Hyödynnä ilmaisia tai edullisia digitaalisia työkaluja. Google Workspace tarjoaa ilmaisen sähköpostin yrityksen domainilla, ja Canvalla voi tehdä markkinointimateriaaleja ilmaiseksi. Verkkosivut voi toteuttaa WordPress-alustalla, jolloin kustannukset jäävät 100-200 euroon vuodessa. 

Mihin kannattaa panostaa heti alussa 

Tietyissä asioissa säästäminen voi kostautua myöhemmin. Näihin kannattaa panostaa alusta alkaen: 

Ammattitaitoinen kirjanpitäjä on kullan arvoinen, vaikka maksaisikin 100-200 euroa kuukaudessa enemmän kuin halvin vaihtoehto. Hyvä kirjanpitäjä säästää aikaa ja rahaa neuvomalla verotuksessa ja yrityksen taloudenpidossa. 

Laadukkaat työvälineet, erityisesti tietokone ja ohjelmistot, ovat kriittisiä tehokkaan työskentelyn kannalta. 1500-2000 euron investointi tehokkaaseen kannettavaan tietokoneeseen maksaa itsensä takaisin parantuneena työtehona. 

Vakuutusturvan tulee olla kunnossa alusta alkaen. Vastuuvakuutus (300-600 euroa/vuosi) ja oikeusturvavakuutus (200-400 euroa/vuosi) ovat pieniä investointeja siihen nähden, millaisia kustannuksia ne voivat estää. 

Verkkosivujen hakukoneoptimointi kannattaa tehdä huolella heti alussa. 1000-2000 euron investointi ammattimaiseen SEO-konsultointiin voi tuoda moninkertaisen tuoton orgaanisen näkyvyyden kautta. 

Panosta sopimusten ja dokumenttien laatimiseen. Lakimiehen tarkistamat sopimuspohjat maksavat 500-1500 euroa, mutta voivat säästää tuhansia euroja ehkäisemällä riitatilanteita.

Seuraava
Seuraava

Mikä on osakeyhtiö?